Den svenska spelmarknaden har sedan årsskiftet öppnats upp och vi har inte längre ett monopol på spel vilket många ser som något väldigt positivt, vad som däremot fått en hel del kritik är tillämpningen av den nya spellagens punkt rörande marknadsföring och reklam – trots strikta krav om måttfullhet upplever många att reklamen snarare ökat än minskat.

Freespins, bonusar och personliga erbjudanden är något som inom spelvärlden används flitigt för att locka till sig nya spelare och även för att behålla sina befintliga kunder. Men i och med den nya spellagen ska det inte längre förekomma direktreklam på det här sättet. Dessutom ska spelare som väljer att stänga av sig från spel via den nya funktionen Spelpaus genast plockas bort från spelbolagens reklamutskick och inte längre få erbjudanden om nya free spins eller liknande. Detta är dock något som inte fungerat som det är tänkt och nu är det flertalet spelbolag med spellicens som granskats där det visats att de just bryter mot förbudet att kontakta spelare som valt att stänga av sig själva från spel. I ett uttalande säger Anders Sims, Spelinspektionens kommunikationschef, att detta inte är något som Spelinspektionen ser med blida ögon på och att tillsynen som myndigheten utövar till stort kommer att fokusera på den här typen av överträdelser.

– Det är absolut att betrakta som en allvarlig överträdelse. Det här med spelpaus ska fungera och vara ett skydd för konsumenterna. Om spelbolagen inte har samma syn som vi där så är det riktigt illa, säger Anders Sims.

Överträdelser kan resultera i indragen spellicens

På grund av alla klagomål och tips som inkommit till Spelinspektionen rörande brister som hittats hos de olika spelbolagen som erhållit licenser har man från myndighetens sida skickat ut en skrivelse till alla licensinnehavare. I denna skrivelse uppmanar man licensinnehavarna till att följa spellagen, annars riskerar man vite eller rent av indragen licens. Likaså kan inspektionen utfärda en varning förenad med en sanktionsavgift till bolaget man bedömer bryter mot regelverket, dock får sanktionsavgiften inte överstiga mer än upp till tio procent av licenshavarens omsättning.